WIE DE BOER NIET KENT…

Volgens marktonderzoeksbureau Innova Market Insights wordt leeftijd-gerelateerde voeding steeds belangrijker. De koopkracht van oudere consumenten is groot en neemt nog steeds toe, wat een belangrijk gegeven is voor producenten.

“De Verenigde Naties schat dat er in 2050 2 miljard mensen ouder zijn dan 50 jaar. Het groeit snel en wereldwijd, zelfs in de meer ontwikkelde landen groeit het aantal met 50 procent over de komende veertig jaar. Er is een grote behoefte aan producten om deze markt mee te voorzien.”

Je ziet bijvoorbeeld een opkomst in verpakkingen speciaal gericht op 65-plussers. Een gemakkelijk te consumeren textuur of een aangepaste productverpakking bijvoorbeeld.  Zo verkondigde Distrifood in 2005 dat de producten van Hak de meeste irritatie onder ouderen opwerkte door de moeilijk te openen verpakkingen, dus kwam Hak met de 1-2 open deksel.

Maar wat vinden de 50-plussers belangrijk als we het over voeding hebben, los van de praktische problemen die verpakkingen al dan niet met zich mee brengen? Volgens Anneke Ammerlaan, trendwatcher en voedseldeskundige, zijn zaken als duurzaamheid (een bijdrage leven door wat je eet, lokale producten gebruiken), wantrouwen (het verlangen naar transparantie in de voedselindustrie), veiligheid (via daadwerkelijk contact met de producent weten waar je voedsel vandaan komt) en ‘terug naar het gevoel’ (in contact staan met de gevoelswereld, terug naar natuurlijke processen) belangrijke pijlers.

Een voorbeeld van distributeurs die hier goed op inspelen zijn Willem & Drees, een initiatief wat streeft naar de verkoop van aardappels, groenten en fruit van boeren uit de buurt, bij winkels in de buurt. De principes van deze manier van distributie zijn: binnen een straal van veertig kilometer, producten van het seizoen, vers, een gezicht geven aan de boer, biodiversiteit en duurzame teeltwijze, beperking van transport en transparantie. Dit betekend dat de appel die je koopt in de supermarkt, verbouwd is door een boer bij jou uit de buurt. En het gaat nog verder dan dat. Je kunt namelijk op de website zien welke telers de producten leven bij jouw winkel. Wat er voor zorgt dat je, terwijl je een appel eet, precies kunt zien waar, door wie en op welke wijze dat stuk fruit geteeld is. Bovendien kun je ook gemakkelijk zien welke producten op dit moment in het seizoen zijn en waar Willem & Drees producten leveren.

Een voorbeeld hoe die transparantie zichtbaar wordt gemaakt:

Bronnen: Food Hospitality, DMmediaplein, Willem & Drees

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: