GUERILLAMARKETING AAN DE MACHT

Guerillamarketing is volgens Cor Hospes – auteur van het vrijdag uitgekomen boek ‘De Guerillamarketingrevolutie’ – een noodzaak.
“Mensen geloven niet meer in reclame. De oude techniekjes zijn uitgewerkt.”
In een interview bij Radio 1 definieert hij de bij creatieven geliefde vorm van reclame als: “Een onorthodoxe reclameactie die vooral sympathiek moet zijn en relevant.” Een merk moet goed duidelijk maken wie ze is, wat ze doet en wat ze voor mensen kan betekenen. De rol van social media is hierin tegenwoordig erg groot. “Als mensen zelf over een actie gaan praten heeft dat veel meer impact voor je merk.”
Wat betekent dit voor de toekomst?
Guerillamarketing is al een veel voorkomend middel in de reclamecampagnes van nu. Als het gebruik van deze vorm van communicatie toeneemt, zorgt dit enerzijds voor een interessanter en creatiever straatbeeld en online wereld. Guerillamarketing verrast, zet het publiek aan het denken, tovert een lach op het gezicht van de consument. Ook worden de reclamemakers uitgedaagd om de boodschap op een alternatieve manier te vertalen naar de doelgroep.
Aan de andere kant zou de toename van guerillamarketing kunnen leiden tot een overkill. Deze vorm van communicatie wordt nu nog als plezierig ervaren, ten opzichte van traditionele reclame. Maar zou dit bij een overschot niet om kunnen slaan? Een wereld met op elke muur een commerciële wandschildering, op elke stoeptegel green graffiti, op elke straathoek een flashmob en Youtube vol met filmpjes waarvan je je afvraagt of ze wel dan niet van een merk afkomstig zijn. Als het die mate bereikt, is de kans groot dat de consument daar ook niet meer vrolijk van wordt. Een bijkomstigheid in dit geval is dat de reclamebureaus steeds innovatiever zullen moeten denken om er nog uit te springen in de massa.
Voorbeeld: The Coca Cola Happiness Machine

Een mooi overzicht van guerillamarketing op Marketingfacts.nl.

Bronnen: NUzakelijk.nlRadio 1

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: