I CAN SEE YOU LOOKING AT ME

De eerste interactieve outdoor reclame-uiting is een feit. Het vernieuwende concept in een bushokje in Londen is een schakel in de nieuwe ‘Because I’m a Girl’ campagne van Plan UK. De slimme campagne is een samenwerking tussen het Britse in outdoor gespecialiseerde reclamebureau Clear Channel3D Exposure en CURB.

Het systeem gebruikt een gezichtsherkenning software om het geslacht van de geïnteresseerde die voor het scherm staat vast te stellen. Daarna kan de gebruiker belangstelling tonen door het scherm aan te raken. Vrouwen en meisjes krijgen een 40 seconden durend spotje te zien over de doelstelling van het onderdeel ‘Because I’m a Girl’ van Plan UK: kansen creëren voor vrouwen over heel de wereld. Mannen krijgen daarentegen een alternatieve boodschap om andere belangrijke wereldwijde problemen aan de kaak te stellen.

Wat betekent dit voor de toekomst?
Deze techniek is voor de reclamebranche een vernieuwende tool, die het mogelijk maakt om uiterst doelgroepgericht te werk te gaan. De mogelijkheden zijn eindeloos. Zou het in de toekomst zelfs mogelijk zijn dat organisaties door dit soort technieken totaal kunnen inspelen op het individu? In het geval van deze campagne is de scheiding tussen geslachten relevant en een onschuldige observatie met een positief doel. Maar het zou in de loop der tijd door kunnen slaan, misschien zelfs tot ‘Big Brother’ taferelen uit George Orwell’s 1984? Voelt de consument zich gemakkelijk bij het feit dat instanties uiteindelijk zicht zullen hebben op wie jij bent als persoon? Of zal het publiek dit zien als een inbreuk op de anonimiteit?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s